13-11-2020 | 22:13 ч.

Димитрина Тодорова: Министър Вълчев да създаде стратегия, че знанията са по-важни от оценките

Димитрина Тодорова: Министър Вълчев да създаде стратегия, че знанията са по-важни от оценките


Интервю на Илиана Беновска с директора на Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации град Бургас Димитрина Тодорова в съвместната рубрика на „Радио К2" и МОН „Ще продължим ли да се образоваме" от 13-ти ноември 2020 г.

 

Илиана Беновска: И казвам добър вечер на г-жа Димитрина Тодорова, директор на Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации град Бургас, здравейте!


Димитрина Тодорова: Здравейте!


Илиана Беновска: Г-жо Тодорова, обръщаме се към Вас с въпроса какво правите вие с вашите образователни процеси и уцениците по време на коронакризата?


Димитрина Тодорова: Като цяло образователната система преживя още от март от юни миналата учебна година. Профилът на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации още при създаването ѝ преди две години изискваше ние да си разработим практики, които са много свързани с работа в електронни среди. Така че и досега ние продължаваме не на 50% или 40% работа в дигитална среда, а на 100%.


Илиана Беновска: Може ли да споделите малко по-подробно вашия опит, защото знаете, че има доста притеснение и у родители, и у деца, за това, че процесът на образование се осъществява неприсъствено и не е достатъчно качествен или пък или психологически не се отразява добре на учениците и учителите?


Димитрина Тодорова: Аз бих искала предварително да отделя възрастовите групи, защото това е от голямо значение. Например при мъничките деца в детските градини, предучилищните групи и от 1-ви до 4-ти клас наистина е от голямо значение присъственото обучение, заради контакта с учителя и другите деца. По-големите възрастови групи и особено гимназиалните ученици мисля, че при тях нещата могат много добре да се получат, защото уменията на 21-ви век изискват висока степен на дигитални умения. Ако сме пропуснали в редовните учебни часове, когато сме в присъствена форма да развиваме тези умения, сега можем да наваксаме, както учителите, така и учениците. Мисля по-скоро, че самата образователна общност има нужда по-скоро от съвети за организационния си режим и правилните инструменти, с които може да организира самия процес. Трябват ни по-висок клас специалисти, които да ни дадат съвети, препоръки и добре работещи модели.


Илиана Беновска: Какво значи добре работещи модели, според Вас, МОН изработва своите алгоритми, изпраща ги на вас, съобразява се с вашето мнение, какво означава „добре работещи модели"?


Димитрина Тодорова: Аз мисля, че е изключително смела и много добра професионална стъпка създаване на единния домейн edu.mon.bg, където училищата с липса на капацитет за организиране на електронен вид на работата могат да ползват една защитена среда, където да обучават техните ученици. По-високо квалифицирани съвети или възможност за по-професионален поглед за организиране на педагогическите практики има много примери по света, но една от доста проблемните точки е изпитването и формите на контрол и проверка. Там, когато детето е само вкъщи пред компютъра и е извън контрола на учителя, там нещата са трудно контролируеми.


Илиана Беновска: А кой трябва да ги контролира, трябва ли да има самоконтрол от страна на учениците?


Димитрина Тодорова: За съжаление към текущия момент в образователната система някак си е изместен фокуса от високото желание за получаване на знания, фокусът е върху получаването на оценки, което не е много успешен модел за децата.


Илиана Беновска: Интересна забележка правите, г-жо директор Тодорова, в такъв смисъл нека този разговор бъде пълноценен и със своите последици за цялата образователна система. Вие бихте ли инициирали един разговор, ние медиите можем да ви помогнем по тази тема с ръководството на МОН, с министър Красимир Вълчев, ако трябва и с вицепремиера Томислав Дончев да се направи една обществена дискусия по тази тема по време на COVID?


Димитрина Тодорова: Аз винаги съм партнирала на МОН както и на всички по-големи или по-малки образователни общности. Моят екип от учители по технологии се опита да помогне точно в този период от март до юни и да сподели своя опит през единната система на МОН. Ще се радвам да помагаме и на други хора, но ние наистина имаме нужда от избистряне на хоризонта и точната политика, която всички трябва да се стремим да спазваме.


Илиана Беновска: Тоест Вие обръщате ли се в момента към министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, към вицепремиера Томислав Дончев, защо не и до премиера Борисов?


Димитрина Тодорова: Аз смятам, че екипът на МОН що се отнася до технологични решения има много точно попадение. По-скоро някой трябва да отдели все още време да обясни на учителите, директорите и администраторите надолу в образователната система как точно да се случват нещата за децата и за самия учебен процес.


Илиана Беновска: Точно по този повод се обръщам към Вас, този някой, Вие сама споделихте този интересен възглед и наблюдението Ви е напълно правилно, съгласна съм с него, това не е невидяно и от други хора, не само специалисти в образованието, а и от самите родители и учители, че повече интересът е към оценката, отколкото към натрупване на качествени и постоянни знания. Вие лично не бихте ли споделили Вашата позиция?


Димитрина Тодорова: Бих с удоволствие споделила моята позиция, както и позицията на моята колеги, аз имам малък екип все още, защото в нашата гимназия има само три випуска - 8-ми, 9-ти и 10-ти клас.


Илиана Беновска: Да, тя е нова.


Димитрина Тодорова: Да, съвсем нова. И нямам толкова наблюдения върху пълната гама от класове, за да мога да споделя високопрофесионален опит. Но всичко, което сме натрупали като възможности, с удоволствие бихме го споделили. Образователната общност трябва да се обединява, не да се разделя. Ако се обединим и работим усилено в обща посока ще постигнем страхотни резултати, а това си заслужава, защото е за бъдещето на следващите поколения.


Илиана Беновска: Ще предадем този разговор на министъра на образованието и мисля, че ще бъдете потърсена и от нас медиите, и от самия него, за да се превърне този разговор в един работещ алгоритъм.


Димитрина Тодорова: С удоволствие ще сътруднича доколкото мога аз и моите колеги също. Благодаря!


Илиана Беновска: Вие сте гимназия, която е много необходима с профила си, професионално образование на обществото, това е една тенденция, която ние от „Радио К2", „Беновска пита" и „Канал 3" бяхме започнали да правим една инициатива за дуалното и професионално образование със съдействието на МС, министъра, ректори, индустриалци и т.н, ще споделите ли за вече не краткия си, 3 випуска живот на гимназията какви обществени последици виждате за обогатяване на палитрата за професионализъм?


Димитрина Тодорова: Тази гимназия е уникален проект на община Бургас, в който са включени 7 IT  компании - Аутсорсинг асоциацията, БАИТ, двата университета в града и аз съм впечатлена от това колко много хора помагат за създаването на истински живи процеси вътре в учебния процес.


Илиана Беновска: Да, лично аз съм свидетел на усилията на кмета на Бургас Димитър Николов, той също е един от активните участници в кампанията за дуалното и професионално образование, колко усилия положи той, за да се създаде тази гимназия, така е, нали?


Димитрина Тодорова: Изключителни усилия и аз смятам, че това е голям късмет за децата на този град и възможността им да бъдат реализирани по най-правилния начин на пазара на труда. Аз винаги казвам, че дигиталните създатели са ни жизненонеобходими, за да подредим бъдещето си по правилния начин и трябва да инвестираме в тях много, за да имаме качествен живот.


Илиана Беновска: Аз много Ви благодаря, г-жо Тодорова, за този разговор и допълнително ще продължим темата, която засегнахме!


Димитрина Тодорова: Хубава вечер, останенте всички здрави и всичко добро!

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

27-04-2024 | 21:52 ч.

Прочети повече

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

04-05-2024 | 21:04 ч.

Прочети повече