Новини

Ивайло Московски: За намаляване на жертвите по пътя е необходимо общоевропейско законодателство


Ивайло Московски: За намаляване на жертвите по пътя е необходимо общоевропейско законодателство

25-06-2017 22:33

Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобещенията, в разговор с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по Радио К2 и Канал 3 разговаряха на темата: „ България ще спре ли да е масов гроб по пътищат си?".

 

Ивайло Московски заяви, че войната по пътищата засяга човешки животи, затова ще се вземат комплексни мерки. Преди десет дни на съвет в Люксембург комисаря по транспорт Виолета Булц постави цел за целия ЕС до 2020 г. намаляване наполовина на пътнотранспортните произшествия. Законодателство за движения по пътя, което да важи за всички държави в Европа, ще се оказа сериозен натиск към нарушителите и ще намалеят ПТП-тата. Има аутобани в Германия без ограничения, където може да се ползва максималната мощност на автомобила. Това отговори Ивайло Московски на водещата Илиана Беновска, която попита няма ли европейско и световно лицемерие да се спре с жертвите по пътя, когато Германия се възпротиви да се слагат фабрични ограничители на скоростта на автомобилите до 160 км/ч.

 

През 2009 г. жертвите по пътищата са били над 1000 души, а към 2011 г. са намалели на половина до 600 души, след което отново следва пик на жертвите на пътя. Обединяват се усилията на всички отговорни институции за войната по пътищата. Минимални часове по кормуване ще бъдат въведени. Повече няма да се размива отговорността между МТИТС и частните автошколи. До момента вината изцяло се прехвърля върху транспортното министерство и Автомобила администрация. „Не вярвам някой от обучаващите се да търси инаовктора от ДАИ и да пита го пита иска ли рушвет, за да му даде по-лесно книжаката", заяви Ивайло Московски. Това става с посредничеството на автошколите. Откакто теоритичните изпити се провеждат т.нар. „бели кабини " към министерството са ограничени опитите за преписване. В тези кабини има терминал с видео-наблюдение и електронен таблет за решаване на листовки, но кусантът няма достъп до мобилен телефон, мобилен интернет, блутуут и минава през скенер. 4 от тези кабини са в София, а в страната са 28. Откакто тази система е въведена, няма нито един сигнал за пробив и опит за преписване.

 

Държавата ще закупи автомобили, с които да се провеждат практическите изпити на кандидат-шофьорите. Те ще бъдат специално оборудвани, за да няма манипулации при провеждането на изпитите. Обучението на шофьори не е само бизнес, а отговорност към човешкия живот. „Ще лишим автошколите от възможността да събират някакви допълнителни такси извън обучителните", допълни министър Московски.


БДЖ

„Защо ТИР-овете не се придвижват с влаков транспорт?",попита Беновска.

Транспортът в България е дебалансиран, отговори министър Московски.  Пътищата все още са на винетна система, за разлика от тол-системата, която е по-справедлив начин на таксуване. Един камион минава през България за 10 евро, но в Сърбия плаща 70 евро магистрални такси, в Унгария 84 евро, Словакия 101 евро, Австрия 115 евро, Германия 95 евро. Прекалено евтино транзитният трафик преминава през България и тогава железници, пристанища не са атрактивни, заради ниската цена на винетките. Когато се сложи по-справедлива цена поне за транзитно преминаващите, тогава влакът ще бъде атрактивен, както е в цяла Европа.

 

От винетки държавата събира 250 млн лева на година, а минимумът, за да се поддържа пътната мрежа е 600 млн лева. Ако се въведе по-справедлив начин на таксуване, който да е балансиран с останалия транспорт. Потенциалът на Агенция пътна инфраструктура е да събира около милиард лева на година.

 

ЕК след дълъг анализ след две години е стигнала до извода, че е възможно и ще разреши държавата помощ на БДЖ, защото са убедени, че дружеството се оздравява и върви по правилен път. От 850 млн дългове на БДЖ, в момента те са 400 млн. Постигнати са за сметка на това, че през всички тези години липсват инвестиции в модернизация на качеството на железопътния транспорт.

Транспортният министър потвърди, че БДЖ ще получи помощ от държавата в размер на 224 млн. лв. По този начин ще може да продължи стратегията по оздравяване на железниците. „Вероятно формата ще бъде безлихвен заем от държавния бюджет, тези пари ще трябва да бъдат възстановени в някакъв момент", поясни Московски. Той е категоричен, че дружеството може да бъде оздравено.


Що се отнася до концесията на Летище София, министър Московски каза, че процедурата ще бъде стартирана наново. „Изключително нелогично ми се струва това, което направи служебния кабинет. Концесионната политика е начинът, по който може да бъдат съвместени интересите и на държавата, и на частните оператори. На Летище София имахме две цели - да намерим вътрешен ресурс за системата на транспорта, за да покрием темата с дълговете в БДЖ, и летището да получи своето добро развитие. Сега наново ще процедираме с анализите. Има си закони, има си принципи за конкуренция, всичко ще бъде прозрачно, ще се обърнем към водещи в света институции, така че да се гарантира равен достъп на всички до такава процедура."


Как ще се облекчи бюрокрацията и административната тежест?

"Сещам се зa pибapитe, иcĸaxa им пpoшнypoвaн, пpoнoмepoвaн ĸopaбeн днeвниĸ, дa пoпълвaт дaнни зa вятъp, вoдa... Рибарят въдицaтa ли дa дъpжи, ĸoмпac ли дa глeдa, тeмпepaтypaтa нa вoдaтa ли дa измepи?", даде пример Ивайло Московски с корабно свидетлство, което ще бъде отменено. Това свидетлство е било изисквано от застрахователите.

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?